Siirry suoraan sisältöön
Vaativa projekti, viihtyisä lopputulos

Finavia haluaa pitää Helsinki-Vantaan houkuttelevimpana lentoasemana Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Tavoite edellyttää monipuolisia palveluja ja lounge-tiloja. Iso askel otettiin, kun ISS:n toteuttama Plaza Premium Lounge avasi ovensa matkustajille.

Toukokuun alussa Helsinki-Vantaan palveluvalikoima monipuolistui entisestään, kun lentoaseman uuteen länsisiipeen avautui Pohjoismaiden ensimmäinen Plaza Premium Lounge, joka perustuu hongkonglaiseen konseptiin. Tila tuo lisää virkistymisvaihtoehtoja Helsinki-Vantaalla vieraileville lentomatkustajille, sillä se on avoinna kaikille, toisin kuin monet muut lounget. Sisään pääsee paitsi Priority Pass -kortilla, myös maksamalla sisäänpääsymaksun.

– Loungemme on viihtyisä levähdyspaikka, jossa voi odottaa lentoa ja katsella kiitotien lentokoneita. Sieltä löytyy myös muun muassa baari, suihkuja, työskentelytiloja ja leikkipaikka, jossa lapset pääsevät kokeilemaan ympäristöystävällisistä materiaaleista tehtyjä leluja. Asiakaslupauksemme mukaisesti panostamme vastuullisuuteen ja kaikenikäisten matkustajien tarpeisiin. Sekä asiakasprofiilissa että esimerkiksi keittiömme ruokatarjoilussa näkyvät niin aasialaiset kuin suomalaiset vaikutteet. Etenkin lihapulliamme ovat kehuneet kaikki. Siitä on jo tullut ruokalistamme klassikkoannos, vinkkaa Plaza Premium Lounge Helsingin General Manager Emre Cakir.

Vielä puoli vuotta ennen avajaispäivää lounge oli tiloiltaan ja tunnelmaltaan kovin toisenlainen.

– Marraskuussa 2018, kun tulimme projektiin mukaan, lounge oli pääurakoitsija YIT:n tekemä raakatila, josta lähdimme jatkamaan työtä talotekniikan ja materiaalien osalta, sanoo projektijohtaja Marko Tuhkanen, joka vastaa ISS:ssä avainasiakkuuksille tehtävistä isoista hankkeista. Yksi avainasiakkaista on Plaza Premium Loungen vuokranantaja Finavia.

Tuhkasen mukaan joillekin saattaa tulla yllätyksenä, että ISS on näin vahvasti mukana rakennusprojekteissa. Lentoasemallakin työ lähti liikkeelle puhtaalta betonipinnalta, ja ISS toimitti loungeen kaiken rakennus- ja taloteknisesti tarpeellisen, kuten sähköt, datakaapeloinnit, lattiapistorasiat, ilmanvaihdot ja sisustuselementit. Loungen turvavalaistus, sprinklaukset ja muu turvatekniikka tulivat Finavialta.

– Kiireisimpänä aikana loungea rakensi parhaimmillaan yli 30 ammattilaista. ISS:n väkeä heistä olivat pääsääntöisesti työmaaorganisaatiomme sekä projektijohto. Lisäksi mukana oli eri alojen erikoisosaajia sopimuskumppaneina. Kylmäpuolen työt ovat omaa tekoamme, ja jonkin verran projektissa oli mukana myös niitä ISS:läisiä, jotka tekevät lentoasemalla ylläpitopalvelua, kertoo työmaan vastaava mestari, ISS:n Jani Riihinen.

Kansainvälinen konsepti sovitettiin Suomen oloihin

Tilojen suunnittelu lähti liikkeelle Plaza Premium Loungen kansainvälisestä konseptista. Yhtiöllä on Hongkongissa projektiosasto, joka koordinoi lounge-tilojen rakentamista. Helsinki-Vantaalla lopputuloksen toteutukseen ja designiin vaikuttivat myös suomalaiset suunnittelijat, jotka jalostivat konseptia osin paikalliseen ympäristöön sopivaksi sekä lainsäädännön ja vuokranantajan vaatimusten mukaiseksi.

– Koska toteutus on lajissaan ensimmäinen Pohjoismaissa, yhteisiä normeja ei ollut vielä ehtinyt syntyä. Kiinassa suunnittelun lähtökohdat ja mieltymykset voivat olla toisenlaiset kuin Suomessa. Jos tilaaja halusi loungeen tietyn ratkaisun, kriteereistä pidettiin yleensä kiinni, vaikka se toi lisäkustannuksia. Tämä näkyy muun muassa materiaalivalinnoissa – esimerkiksi keittiön kalusteet ovat kiveä, baaritiskiä ja ovia myöten, Tuhkanen mainitsee.

Emre Cakirin mukaan Helsinki-Vantaa on Plaza Premium Loungelle pilottihanke. Yhtiö on maailman suurin itsenäinen lentokenttäloungejen verkosto, jolla on maailmanlaajuisesti yli 70 toimipistettä lähes 40 lentoasemalla.

– Tämä on ensimmäinen kohteemme Pohjois-Euroopassa ja samalla tärkeä askel uudelle markkina-alueelle. ISS on tehnyt hyvää työtä. Arkkitehtimmekin kiittelivät, miten hyvin vaikeat yksityiskohdat on saatu toteutettua, Cakir toteaa.

Monipuolinen lounge-tarjonta on kilpailuetu

Omat haasteensa projektiin toi myös kohteen sijainti. Plaza Premium Lounge löytyy lentoaseman uudesta länsisiivestä non-Schengen-alueelta.

– Kulkuluvat, turvajärjestelyt, kuljetusten järjestelyt ja vastaavat veivät aika lailla enemmän aikaa kuin tavallisessa projektissa, koska työmaalle kuljettiin valtion rajan yli. Työkalujakaan ei tänne saa noin vain tuoda. Lisäksi jokaista viittä työntekijää kohden pitää olla yksi vartija. Heitä oli täällä parhaimmillaan seitsemän katsomassa, että ihmiset pysyvät määrätyllä alueella. Mutta säännöt ovat kaikille samat. Naamavippiä ei täällä ole kenelläkään, Jani Riihinen naurahtaa.

Finavian Helsinki-Vantaan kaupallinen johtaja Nora Immonen vahvistaa, että lentoasemalla toimiminen tuo aina tullessaan erityisvaatimuksia.

– Turvallisuuden, projektinhallinnan ja viestinnän merkitys korostuu tällaisessa ekosysteemissä, jossa on poikkeuksellisen monta asiaa käynnissä samaan aikaan ja jossa yksi suunnitelmanmuutos vaikuttaa monen muunkin toimintaan. ISS on pystynyt hyvin huomioimaan erityispiirteemme, ja olemme heidän työhönsä erittäin tyytyväisiä, Immonen linjaa.

Hänen mukaansa Plaza Premium Loungen projekti oli myös Finavian näkökulmasta monella tapaa kiinnostava avaus.

– Monipuolistuva lounge-tarjonta on tärkeä matkustajapalvelua ja asiakaskokemusta vahvistava kilpailutekijä. Loungejen kysyntä on kasvanut, sillä ihmiset matkustavat entistä enemmän ja pidempiä matkoja. He arvostavat mahdollisuutta hetken hengähdystaukoon tilassa, jossa voi keskittyä itselleen tärkeisiin asioihin.

Lue lisää ISS:n tilapalveluista

Liittyvät julkaisut