Helsingin Ruoholahden uusi maamerkki We Land ylittää tavallisen toimistotalon rajat. Kun NCC ja Deloitte halusivat hotellitason asiakaskokemuksen ja wau-efektin, ISS:n tiimi rakensi palvelun, jossa aulapalvelusta kiinteistöhuoltoon kaikki toimii saumattomasti korkealla laadulla.
Kun kiinteistökehittäjä ja rakennusyhtiö NCC alkoi vuonna 2018 suunnitella Helsingin Ruoholahteen uutta toimistotaloa, haluttiin luoda jotain uudenlaista. Laajoissa sidosryhmähaastatteluissa niin Helsingin kaupungin, Ruoholahden alueen toimijoiden kuin potentiaalisten vuokralaistenkin kanssa tunnistettiin tarve uudentyyppiselle palvelukonseptille.
– Alueelle haluttiin kaupunkisuunnittelun kannalta näyttävä hanke, josta on hyötyä myös alueen asukkaille. Potentiaalisilta vuokralaisilta ja käyttäjiltä taas tuli selkeästi toiveita korkeasta laadusta, kertoo NCC:n myyntijohtaja Uku Jaatinen, joka on ollut mukana We Land -hankkeessa alusta lähtien.
Visiona oli luoda toimistotalo, jossa yhdistyvät yhteisöllisyys, kokemuksellisuus ja vastuullisuus. Kiinteistön haluttiin olevan Ruoholahden uusi maamerkki, joka nostaa alueen profiilia ja erottuu markkinoilla korkealla palvelutasollaan.
– Yksi pääteemamme on supporting the job to be done – eli haluamme kaikin mahdollisin tavoin tukea meidän vuokralaisten työssä onnistumista, Jaatinen tiivistää konseptin ytimen.
Isossa ja vaativassa kokonaisuudessa perinteinen palvelu ei riitä, vaan tarvitaan kumppani, joka pystyy ottamaan haltuun monitahoisen kokonaisuuden. Kun NCC alkoi etsiä We Landiin kumppania tuottamaan palveluita, ISS Palvelut erottui kilpailutuksessa kyvyllään ymmärtää asiakkaan tarpeita ja tarjota kokonaisvaltainen ratkaisu. Jaatinen on ollut positiivisesti yllättynyt kokonaisuudesta, jonka ISS pystyi tarjoamaan ja myös toteuttamaan. Yhteistyö on mennyt jopa odotettua paremmin.
– Vähän piti pistää sormet ristiin, että pystyvätkö he palvelulupaukseen ja oikeasti tuottamaan myytyä palvelua. Itselleni on ollut lähtökohta, että jos kukaan ei valita, niin silloin tiedetään, että asiat menevät hyvin. Mutta se, miten paljon eri sidosryhmät ovat antaneet positiivista palautetta ISS:n palvelusta, on ehkä vähän jopa yllättänyt, Jaatinen iloitsee.
Deloitten Teija Gallacher, NCC:n Uku Jaatinen ja ISS Palveluiden Meeri Kivimäki We Landin 14. kerroksen aulatiloissa Ruoholahden kattojen yllä.
Hotellitason palvelua ja helppoutta arkeen
We Land avasi ovensa kesällä 2024 ja uudenlaisen toimistotalon suunnitelmat ovat heränneet eloon. ISS tuottaa We Landiin ja sen vuokralaisille kiinteistön palvelut kokonaispalveluratkaisuna, johon kuuluvat piazzamaisen aulan Charlie-aulapalvelu ja hotellitason palvelukokemus, ravintola Kasin ravintolapalvelut, kokous- ja edustuspalvelut, siivouspalvelut, kiinteistöhuolto ja tekniset palvelut, kiinteistömanageeraus sekä toimistopalvelut. BREEAM Outstanding -ympäristösertifioitu kiinteistö kulkee edelläkävijänä energiatehokkuudessa sekä kestävässä kehityksessä.
Koko ISS:n tiimi tekee yhteistyötä korkeatasoisen palvelun eteen.
– Täällä on oikeasti hyvä palvelu eikä ole väliä, millä tittelillä työtä tekee, vaan kaikki hoituu, kertoo ISS:n palvelupäällikkö Kelly Pius.
ISS:n palveluilla halutaan luoda sujuva asiakaskokemus, jossa eri palvelut sulautuvat saumattomasti yhteen. Hospitality as a hotel -asenne näkyy erityisesti aulassa, jossa ISS:n palvelualttiit ammattilaiset huolehtivat kiinteistön vuokralaisista ja heidän vieraistaan sekä keskittyvät palvelukokemukseen.
– Aulassa on hyvä yhdistelmä kaikenlaista osaamista ja hyvä meininki. He ohjaavat talon asioita, auttavat ja ovat läsnä. Asiat hoituvat nopeasti, tieto kulkee ja he katsovat asioiden perään, kertoo ravintolatoiminnasta vastaava Osku Toivanen ISS:ltä.
ISS on saanut melko vapaat kädet rakentaa palvelua yhdessä tiimin kanssa. ISS avainasiakkuusjohtaja Meeri Kivimäki näkee vapauden vahvuutena, sillä ihmiset ovat saaneet tehdä työstä omannäköistä.
– Meidän ammattitaitoisen tiimimme omistautuminen ja nopea reagoiminen muuttuviin tilanteisiin ovat olleet keskeisiä tekijöitä odotusten lunastamisessa. Meidän lähtökohtanamme oli yhdistää asiakaskokemus saumattomaksi kokonaisuudeksi, ja asiakkaidemme luotto meihin on mahdollistanut innovatiivisten ja asiakaslähtöisten ratkaisujen luomisen, Kivimäki lisää.
ISS:n palvelupäällikkö Kelly Pius vastaa We Landin palveluista.
ISS:n laadukkaat palvelut ovat olennainen osa Deloitten toimistoarkea
Myös We Landin päävuokralainen Deloitte oli mukana suunnittelemassa uutta toimistorakennusta ja sen palvelukonseptia. Deloitten kiinteistöistä ja toimistopalveluista vastaava Teija Gallacher korostaa, että suuressa, liki 900 hengen asiantuntijaorganisaatiossa toimitilat ovat tärkeä valtti myös rekrytoidessa, ja ne auttavat pitämään kiinni parhaista osaajista. Ne myös tarjoavat uudenlaisia kohtaamispaikkoja sekä tapoja tehdä töitä niin yrityksen omille työntekijöille kuin asiakkaille ja muille vieraille.
– Meille oli tärkeää, että tilat ovat viihtyisät, toimivat ja inspiroivat – sellaiset, joissa syntyy wow-efekti, Gallacher lisää.
ISS:n ulkoistetun tiimin tuottamat laadukkaat toimistopalvelut ovat olennainen osa Deloitten päivittäistä toimintaa. Näin yritys voi varmistaa, että tilat ovat toimivat, siistit ja viihtyisät, turvallisuus- ja ympäristövaatimukset otetaan huomioon sekä toimitilat tukevat yrityksen strategisia tavoitteita. ISS:n palvelut varmistavat sen, että Deloitte voi keskittyä omaan ydintekemiseensä, asiantuntijatyöhön.
– Sujuva yhteistyö tukee ja parantaa työn tehokkuutta ja tuottavuutta. Toimiva kokonaisuus ja hyvin hoidettu, siisti toimisto lisäävät meidän asiantuntijoidemme viihtyvyyttä ja hyvinvointia. Se tekee kaikkien työpäivästä paljon miellyttävämmän ja sujuvamman, Gallacher summaa.
Deloittella on ISS:ltä vahtimestarin kaltainen handyman, joka huolehtii, että kaikki tekniikka tiloissa toimii. Lisäksi hän auttaa erilaisten tapahtuma- ja kokoustilojen järjestelyissä. Kokousemäntä taas huolehtii cateringista, kattaa lounaat ja kahvitukset ja on Deloitten tapahtumissa mukana. Gallacherin mukaan ISS:n tiimin palvelukuvauksia ja tehtäviä on matkan varrella täydennetty tukemaan Deloitten toimintaa mahdollisimman tehokkaasti.
– ISS on mielestäni pystynyt tosi nopeasti ja ammattitaitoisesti vastaamaan meidän toiveisiimme ja ymmärtämään aidosti tarpeemme, Gallacher kiittelee.
ISS:n ravintolatoiminnasta vastaava Osku Toivanen We Landin suositussa ravintola Kasissa.
Ihmiset tekevät palvelun
NCC:lle yhteistyö ISS:n kanssa on keskeinen osa We Landia – ilman ISS:n tuottamia palveluja koko toimistokonsepti jäisi torsoksi.
– En sanoisi, että ISS:n palvelut ovat kirsikka kakun päällä, vaan ne ovat koko kiinteistön perusta, että palvelut toimivat suunnitellusti, korostaa Jaatinen.
Palvelumalli on tärkeä, mutta yhtä tärkeitä ovat palvelua tuottavat ihmiset.
– Totta kai pitää olla hyvä palvelumalli ja isommalla tasolla tavat toimia, mutta on tärkeää, että palvelusta vastaavat ihmiset ovat oikeasti hyviä tyyppejä, Jaatinen tiivistää.
We Land on nopeasti vakiinnuttanut asemansa laadukkaana toimistokiinteistönä. Konkreettiset tulokset puhuvat puolestaan: ravintola Kasilla on ollut poikkeuksellisen korkea käyttöaste, asiakastyytyväisyys ja palvelukokemuksen laatu ovat ylittäneet odotukset, ja Deloitten toimiston käyttöaste on noussut merkittävästi.
– Kun on uudet tilat, ihmiset tulevat mielellään toimistolle, kertoo Gallacher.
Jaatinen uskoo, että kokemukset We Landin hyvästä ja laadukkaasta palvelukokonaisuudesta tuovat hyviä oppeja tuleviin hankkeisiin.
– Ehkä me pystymme monistamaan tätä palvelua muihinkin hankkeisiin jatkossa. Ja kun yhteistyö ISS:n kanssa on todettu hyväksi ja toimivaksi, uskon, että voisimme käyttää heitä operaattoreina myös tulevissa hankkeissa, Jaatinen pohtii.
Lue lisää toimistoympäristöjen kokonaispalveluratkaisuista
Lue lisää tulevaisuuden toimistoympäristöistä Kehittyvät työpaikat -raportistamme