ISS:n siivouspalvelut tukevat muotiketju Lindexiä matkalla vastuullisuustavoitteisiin. Tiivis ja avoin yhteydenpito mahdollistaa tuloksekkaan yhteistyön ja kumppanuuden kehittämisen.
Lindex on yksi Euroopan johtavista muotiyrityksistä, jonka valikoimista löytyy inspiroivaa, edullista ja vastuullista muotia naisille ja lapsille. Suomessa vaateketjulla on 60 myymälää, joissa työskentelee noin 500 työntekijää. Lindexin ja ISS:n vuonna 2020 käynnistynyt yhteistyö on valtakunnallinen, joten ISS:n ammattilaiset huolehtivat kaikkien Lindex-myymälöiden siisteydestä Tammisaaresta Rovaniemelle.
Vastuullisuus on paitsi keskeinen osa Lindexin strategiaa, myös arjen yhteistyön suuria ja pieniä valintoja – kuten sitä, millaisilla välineillä ja pesuaineilla myymälät pidetään terveellisinä, turvallisina ja kutsuvina.
– On tärkeää, että kumppaniemme vastuullisuustyö on linjassa tavoitteidemme kanssa, kertoo Lindexin PR- ja vastuullisuusasiantuntija Aino-Marja Öster.
Kunnianhimoiset tavoitteet ohjaavat kumppaneiden työtä
Lindex julkaisi vuonna 2018 kestävyyslupauksen tuleville sukupolville. Se asettaa raamit yrityksen kestävyystyölle ja vastuullisuustavoitteille. Lupaus sisältää kolme osa-aluetta: naisten voimaannuttaminen, ihmisoikeuksien turvaaminen ja maapallon kunnioittaminen, jonka alla oleviin päästö- ja ympäristötavoitteisiin myös vastuullinen siivous osuu.
ISS:n työtä ohjaavat jo sen omat vastuullisuustavoitteet, joiden lisäksi se on sitoutunut Lindexin kestävyyslupaukseen. Kentällä vastuullisuus näkyy monin tavoin.
– Kuuntelemme siivoojien ja myymäläpäälliköiden parannusehdotuksia esimerkiksi roskapussien säästämisestä ja minimoimme ajamista kohteiden välillä, kertoo ISS:n aluepäällikkö Juho Selin, joka vastaa Lindexin valtakunnallisesta ketjuasiakkuudesta.
Yksi ISS:ääkin koskeva päätavoite on se, että Lindex pyrkii saamaan toimintansa ilmastoneutraaliksi vuoteen 2023 mennessä. Lindexin käyttämä sähkö on 100-prosenttisesti uusiutuvista lähteistä, yhtiö käyttää vastuullisesti vettä ja kemikaaleja ja pyrkii materiaalimurrokseen.
– Pyrimme siihen, että vuoteen 2025 mennessä sata prosenttia käyttämistämme materiaaleista olisi kierrätettyä tai kestävistä lähteistä hankittua. Nyt olemme 78 prosentissa. Tavoite on kova, mutta täysin mahdollinen, Öster kertoo.
Sosiaalinen vastuun saralla Lindex tekee paljon töitä ihmisoikeuksien turvaamiseksi vaatteiden valmistusmaissa. Luonnollisesti yritys seuraa myös kumppaneiden työntekijöiden tasa-arvoisuutta ja kohtelua.
– ISS:n painopisteitä ovat ihmiset ja osallistamisen kulttuuri. Kohtelemme henkilöstöä vastuullisesti ja varmistamme, että työntekijöiden asiat ovat kunnossa, Selin lisää.
Ympäristöarvot näkyvät siivouksessa
ISS tuottaa Lindexin myymälöissä päivittäistä ylläpitosiivousta ja erillissiivouksia, kuten pölyjen pyyhintää, ikkunanpesua ja lattioiden vahausta. Ympäristöarvot vaikuttavat siivouksessa etenkin siivousvälineiden ja -aineiden valintaan.
ISS:n siivouksessa käyttämä yhdistelmäkone i-mop soveltuu erinomaisesti pieniin ja haasteellisiin tiloihin, kuten vaaterekkien alle ja sovitushuoneisiin, ja tukee vastuullisesti vettä käyttävän yrityksen tavoitteita.
– I-mopilla säästetään siivouksessa käytettävää vettä, se on siivoojille ergonominen ja kevyt käyttää sekä vieläpä tehokas, Selin listaa.
Lindex edellyttää, että kohteissa käytetään mahdollisimman vastuullisia siivousaineita, jotta myymälät ovat terveellisiä ja turvallisia niin henkilökunnalle kuin asiakkaille.
– Lindexillä käyttämämme pesuainesarja on valmistettu uusiutuvista elintarviketeollisuuden ylijäämäraaka-aineista. Tuotesarja on 100-prosenttisesti biohajoava, ja kaikki siihen käytetyt aineet ovat tietysti myös turvallisia, kertoo Selin.
Tiivis ja avoin yhteydenpito mahdollistaa tuloksekkaan yhteistyön
Asetettuihin tavoitteisiin pyrkiminen edellyttää tiivistä ja avointa yhteydenpitoa ISS:n ja myymälöiden välillä sekä ketterää ja nopeaa palvelua. Selin tapaa asiakasta kehityskokouksissa, minkä lisäksi siivouksen jälkeä ja työturvallisuutta seurataan säännöllisillä palveluesimiesten laatukierroksilla.
Myymälät käyttävät suorapostia, jolla myymälähenkilökunta voi välittää viestejä suoraan siivoojalle. Palveluesimiehelle ja ISS Directin tukikeskukselle viestit välittyvät kätevästi DirectAppilla. Kerran kuukaudessa tehdään asiakastyytyväisyyskysely ja kahdesti vuodessa asiakaskyselysoittoja.
– Näin varmistamme, että asiat ovat laajassa myymäläverkostossa hyvin, Selin kertoo.
Kyselyiden ja laatukierrosten tuloksia ja yhteistyön kehitys- ja parannuskohtia käydään säännöllisesti yhdessä läpi. ISS:n laajassa palveluvalikoimassa riittää hyödynnettävää esimerkiksi sovituskoppien verhojen ja myymälöiden mattojen pesussa, ja muissa kohteissa kokeiltuja uusia toimintatapoja ehdotetaan herkästi.
Uutena innovaationa ISS:n on tarkoitus alkaa pilotoida Lindexin myymälöissä ultrapuhdasta vettä, jota käytetään jo useissa muissa asiakkuuksissa ja kohteissa.
– Ultrapuhdas vesi tekee tuloaan myös myymäläympäristöön ja myymälöiden koon huomioon ottaen ISS pyrkii löytämään optimiratkaisut, Selin kertoo.
Hyvin tehty siivous tukee myyntiä
Kauppaan ripustetuista vaatteista syntyy paljon pölyä, joten ISS:n tuottamilla siivouspalveluilla on Lindexille suuri merkitys. Viime vuosina Lindex on päivittänyt ja uusinut myymälöiden sisustusta, ja siksi Öster pitää onnistumisena sitä, että myymälät ovat hyvännäköisiä ja viihtyisiä. Myös asiakkaat arvostava siistiä myymälää.
– Siisti ja raikas myymälä parantaa myös asiakaskokemusta. Koemme, että myymälöidemme siisteystaso on korkea ja se vaikuttaa toki myös positiivisesti myyntiin. Viime vuonna teimme ennätystuloksen, joten siisteillä myymälöillä on varmasti oma osansa asiakkaan ostokokemuksessa, Öster kertoo.
Myös Selin uskoo, että hyvin tehty siivous tukee myyntiä. ISS ja Lindex suunnittelevat kaupallisen näkymän mukaan esimerkiksi sitä, millä taajuudella siivouksia tehdään.
Öster kertoo, että yhteistyöltä ISS:n kanssa toivotaan jatkossakin aktiivista vuoropuhelua ja uusia ehdotuksia.
– Olemme iloisia, että meillä on kumppani, jolla on vahva visio vastuullisuusasioista ja halu panostaa niihin.