Siirry suoraan sisältöön
HR-helpdesk on esimiehen tukikanava työsuhdeasioissa

ISS:n esimiesten työtä tukee HR-helpdesk, jonka ammattilaiset todennäköisesti tietävät vastaukset työsuhteen elinkaareen liittyviin kysymyksiin. Tai ainakin he osaavat auttaa eteenpäin!

ISS:llä palveluesimiehenä työskentelevä Anette Salomaa vastaa kohteissaan siivouspalvelua tuottavien ISS:läisten työstä. Esimiehen työpöytä on täysi, eikä kaikkea voi muistaa ulkoa.

– Olen kääntynyt HR-helpdeskin puoleen erilaisissa arjen esimieshaasteissa; aina jos en löydä vastausta kysymykseeni tai minulla on työsuhdeasia, johon kaipaan neuvoja. Olen saanut Helpdeskistä vastauksen, Salomaa sanoo.

ISS:llä korjausrakentamisen työnjohtajana työskentelevä Niko Laaksonen huolehtii tiiminsä työsuhdeasioista, työvuorolistoista, rekrytoinnista ja perehdyttämisestä.

– Jos en tiedä jotakin työehtosopimukseen tai HR-järjestelmään liittyvää asiaa, tiedän pääseväni HR-helpdeskin kautta eteenpäin, Laaksonen kertoo.

HR-helpdeskissä esimiesten kysymyksiin vastaavat ISS:n henkilöstöpäällikkö Tiina Apajalahti sekä HR-asiantuntijat Henna Koiranen ja Anna Maskonen.

Työsuhteen elinkaari, laidasta laitaan

Helpdesk on esimiesten päivittäinen tuki, joka vastaa työsuhteen elinkaareen ja HR-järjestelmän käyttöön liittyviin kysymyksiin.

– Haluamme tarjota kanavan, jossa esimies saa neuvontaa ja tukea päivittäisessä esimiestyössä. Tyypillisiä esimiesten kysymyksiä ovat työsuhdeasioihin liittyvät käytännön asiat. Jonkin verran autamme esimiehiä myös ulkomaisten työntekijöiden lupa-asioissa, Apajalahti kertoo.

Tavallisia kysymyksiä ovat esimerkiksi, miten työehtosopimusta pitäisi tulkita tai miten toimitaan, jos työntekijä sairastuu juuri ennen lomaa tai sen aikana.

– Ratkaisemme palvelupyynnöt pääosin omin voimin. Harvinaisemmissa, jonkin HR-osa-alueen erityisosaamista vaativissa kysymyksissä teemme yhteistyötä People & Culture -yksikön muiden asiantuntijoiden kanssa, Koiranen ja Maskonen kertovat.

Esimiehen neuvontapiste palvelee puhelimitse ja sähköpostilla

Nykyisessä muodossaan helpdesk on toiminut noin vuoden. Apajalahti korostaa, että palvelua kehitetään kaiken aikaa. Pian mukaan saadaan koulutuksiin ja kehityskeskusteluihin liittyvät järjestelmät ja kysymykset.

HR-helpdeskin saa yhteyden sähköpostilla tai soittamalla.

– “Kaikki järjestyy” voisi olla HR-helpdeskin motto, Apajalahti pohtii.

Tiimin tavoite on helpottaa esimiesten arkea ja olla apuna arjen haastavissa tilanteissa.

– Ei esimiehenkään tarvitse olla kaiken asiantuntija. Meillä on erityisosaamista henkilöstöasioissa, ja olemme apuna ratkomassa esimiestyössä eteen tulevia kysymyksiä.

Osa jokaisen esimiehen tiimiä

Helpdeskiin tulee päivittäin lukuisia kysymyksiä, ja siksi tiimi on hyvin kartalla siitä, missä aihepiireissä esimiehet voisivat hyötyä lisäkoulutuksesta.

– Jos yhdestä ja samasta aiheesta kysytään paljon, voimme kertoa siitä talossa eteenpäin ja ehdottaa, että aiheesta pidettäisiin koulutusta tai päivitettäisiin siihen liittyviä ohjeita, Apajalahti sanoo.

Esimies Anette Salomaa kiteyttää, että HR-helpdesk on osa jokaisen esimiehen tiimiä ja esimerkki sisäisestä kumppanuudesta. Myös Niko Laaksonen kiittelee asiantuntevaa ja hyväntuulista palvelua.

Apajalahdella on ISS:n esimiehille vielä vinkki – tallenna muistiin HR-helpdeskin puhelinnumero ja sähköposti.

Liittyvät julkaisut