Siirry suoraan sisältöön
”Sujuva arki on kaikkien etu”

Varmaa ja ISS:ää yhdistää samanlainen ote kiinteistöpalveluun: molemmat pyrkivät tekemään asiakkaiden arjesta mahdollisimman sujuvaa. Varman omistamassa toimistotalossa Helsingin Pitäjänmäessä ISS on vastuussa kaikista kiinteistön palveluista. Ensimmäiset kokemukset laajemmasta palvelukokonaisuudesta ovat olleet erittäin rohkaisevia.

Miltä näyttää suomalaisten toimitilojen tulevaisuus? Kysymykseen voi hakea asiantuntevia vastauksia Varman toimitilajohtaja Toni Pekoseltaja kiinteistöpäällikkö Mika Kaasalaiselta. Molemmat työskentelevät Varman kiinteistösijoitusyksikössä, jonka suoraan omistaman kiinteistöomaisuuden markkina-arvo oli vuoden 2017 lopussa noin 2,8 miljardia euroa.

Työnsä kautta Pekosella ja Kaasalaisella on erittäin hyvä käsitys siitä, mitä yritykset toimitiloiltaan haluavat.

– Jatkossa toimitilat kehittyvät entistä enemmän kohti yhteiskäyttötiloja. Koska yritykset eivät halua sitoa omiin vuokrasopimuksiinsa yhtään ylimääräistä neliötä, vaatimukset joustaville yhteistiloille nousevat, Pekonen pohtii.

– Kysyntää on etenkin rakennuksille, jotka elävät yrityksen tarpeiden mukaan. Kun viihtyvyys on yhä enemmän kiinni yleisistä tiloista, sieltä saatavien palveluiden merkitys korostuu. ISS:n kokonaispalveluratkaisussa tämä on oivallettu hyvin, Kaasalainen vahvistaa.


Kumppanuusodotukset korkealla

Helsingin Pitäjänmäessä, osoitteessa Valimotie 9–11, sijaitsee yksi Kaasalaisen luotsaamista toimistokiinteistöistä.

– Kiinteistössä työskentelee monenlaista osaajaa, monelta eri alalta. Osalle vuokralaisista tämä on yksi toimipiste muiden joukossa, osalle taas pääkonttori. Hieman lisähaastetta kiinteistöpalveluihin tulee siitä, että täällä ahkeroi myös HUS, jonka toimii 24/7-periaatteella.

Valimotien kiinteistön palvelukumppaniksi on valittu ISS. Sen vastuulla on kiinteistön tekninen manageeraus, kiinteistötekninen huolto, ulkoalueiden huolto, aulapalvelut, siivous ja ravintolapalvelut. Ravintolapalveluihin kuuluvat myös yhteisten kokoustilojen vuokraus, varausjärjestelmät ja tarjoilut.

– Viimeisen parin vuoden aikana ISS on ottanut monissa kohteissa vastuun laajemmasta palvelukokonaisuudesta. Halusimme kokeilla ISS:n palvelukonseptia myös sellaisessa toimistotalossa, jossa on monia eri käyttäjiä ja vuokralaisia, Pekonen kertoo.

Valimotiellä palveluntuottajaa vaihdettiin maaliskuun alussa. Ensikokemukset ISS:n palveluista ovat olleet rohkaisevia.

– Hieman ounastelin, että vaihdon yhteydessä käyttäjiltä tulee viestiä kysyen, miksei jokin asia toimi. Pelkoni eivät kuitenkaan ole toteutuneet. Yhteistyö on lähtenyt liikkeelle todella hyvin, Kaasalainen kiittää.

Hän mainitsee esimerkkinä ravintolaremontin, jonka ISS toteutti Kiinteistö- ja ylläpitopalveluiden aluepäällikkö Tero Mannisen johdolla hänen otettuaan ravintolapalvelut vastuulleen.

– Remontille oli varattu kolme viikkoa, ja se valmistui ajallaan. Ilme uudistettiin aika paljon paremmaksi. Lisäpisteitä tulee siitä, että ravintolasta sai ruokaa koko remontin ajan.

Taustalla yhteinen filosofia

Kaasalainen on huomannut, että kokonaispalvelua tarjoavasta kumppanista on hyötyä myös hänen omassa arjessaan.

– On paljon sujuvampaa, kun kaikki kiinteistöpalveluihin liittyvät asiat voi hoitaa yhden yhteyshenkilön kautta. Aiemmin palvelut tulivat monelta eri palveluntuottajalta. Silloin piti muistaa monen ihmisen nimet, yhteystiedot ja sopimusten yksityiskohdat. Nyt se on aina ISS:n Kai Nieminen, joka hoitaa asian eteenpäin.

– Näkisin, että palvelujen keskittäminen on myös vuokralaisille merkittävä etu. Heillekin riittää nyt yksi yhteyshenkilö ja yhdet yhteystiedot, Pekonen täydentää.

Valimotien kiinteistössä tarjotaan tällä hetkellä samat palvelut kuin aiemmin. ISS:n kanssa on kuitenkin alustavasti keskusteltu muun muassa autopesupalvelusta, noutopesulapisteestä, hierojasta ja postipalveluista.

– Ehdotuksia ja ideoita on tullut ISS:ltä kiitettävästi. Uusi yhteistyömalli mahdollistaa sen, että lisäpalveluja on myös helpompi tuoda kokonaisuuteen mukaan, Pekonen arvioi.

Pekonen luonnehtii ISS:n palvelufilosofiaa pitkälti samanlaiseksi kuin Varman.

– Molemmat panostavat kasvolliseen ja vastuulliseen toimintaan sekä palvelun helppouteen asiakkaille ja käyttäjille. Asiakas voi kääntyä suoraan tutun kontaktihenkilönsä puoleen ja saada nopeasti vastauksia. Olemme itsekin huomanneet vuokralaistemme arvostavan sitä, että heillä on yksi henkilö, johon he voivat olla yhteydessä kaikissa kiinteistöön liittyvissä asioissa.

Uusiutumiskyky luo vetovoimaa

Varmalaisten mukaan toimitilapalvelujen merkitys vetovoimatekijänä kasvaa koko ajan. Samalla kasvavat kumppanilta vaadittavat kriteerit. Millaisia yleisiä vaatimuksia Pekosella ja Kaasalaisella on toimitilapalvelujen tuottajille?

– Ensinnäkin tuottajan täytyy olla tarpeeksi iso. Yritykseltä on löydyttävä 24/7-valvomot sekä hälytys- ja päivystystoimintaa. Lisäksi tarvitaan energianseurantaohjelma ja muutenkin vahvaa osaamista energian säästämisestä, Kaasalainen linjaa.

Pekonen täydentää, että yritykseltä on myös löydyttävä resursseja kehittää toimintaa.

– Arvostamme kehitysideoita ja uusiutumiskykyä. Jos sitä ei yritykseltä löydy, ei se kannusta meitäkään syventämään yhteistyötä. Kun yritys tekee vain välttämättömän, asiat eivät mene eteenpäin.

Tutustu tarkemmin kokonaispalveluratkaisuumme

Liittyvät julkaisut