ISS panostaa voimakkaasti innovaatio- ja digitalisaatiokehitykseen, joiden avulla muokataan toimialan tulevaisuutta sekä raivataan enemmän aikaa henkilöstölle ja asiakkaille. Millainen rooli tekoälyllä on kehityksessä?
ISS Suomen yksi vuoden 2024 päätavoitteista on kehittää teknologiaa tukemaan entistä paremmin ISS:läisten työtä. ISS:llä teknologista kehitystä ohjaa kunnianhimoinen teknologiastrategia, joka tähtää korkealle: ISS-konsernin tavoitteena on koko toimialan teknologinen johtajuus. Globaali strategia ohjaa tekemistä myös Suomessa.
– Pyrimme myös Suomessa omalta osaltamme teknologian ykköseksi meidän toimialallamme. Mittaamme ja seuraamme jatkuvasti matkaamme kohti tavoitetta, summaa ISS Palveluiden tietohallintojohtaja Jenni Heinisuo.
Automaatio on ISS:llä jo osa arkea; esimerkiksi tietotyön rutiinitehtäviä automatisoivia ohjelmistorobotteja on Suomessa käytössä jo lähes 30. Yksi teknologiakehityksen osa-alue on tekoälyn hyödyntäminen, jolla helpotetaan työnteon arkea sekä lisätään tehokkuutta, tuottavuutta ja laatua. Tekoäly on jo tuonut automaatioon oman lisänsä, kun esimerkiksi laskujen käsittelyn hallinnollista työtä on voitu vähentää koneoppimisen keinoin. Vuoden 2024 aikana ISS on ollut mukana jo kuudessa tekoälyhankkeessa, joista suurin osa jatkuu edelleen. Tekoälyllä on suuret mahdollisuudet ISS:n toimialalla, sillä sen avulla voidaan esimerkiksi optimoida energiankulutusta ja tilojen käyttöä sekä suunnitella entistä kestävämpiä rakennuksia.
Tekoälystrategia tähtää kasvuun ja työtyytyväisyyteen
Vuonna 2023 tehdyn tekoälystrategian pohjan muodostavat kestävä kasvu ja henkilöstön työtyytyväisyyden lisääminen. Heinisuon mukaan strategiatyö vahvisti ajatusta siitä, ettei teknologia korvaa ihmistä vaan helpottaa ja tehostaa työtä niin, että ihmiselle vapautuu aikaa mielekkäämpiin työtehtäviin.
– Tekoäly tulee meidän alallamme apulaiseksi eikä se koskaan tee ihmisiin liittyviä päätöksiä, Heinisuo korostaa.
Yksi tämän vuoden tekoälyn kehityshankkeista saatiin syyskuussa käyttöön laskutuksessa. Tekoälytyökalu oikolukee ja selventää jatkossa työn kuvaukset laskuille. Se on vähentänyt 33 prosenttia selventämiseen käytettyä aikaa ja 10 prosenttia kuvauksista ei tarvitse lainkaan muokkausta. Kun aiemmin merkittävän osan laskuttajien ajasta vienyt työ siirtyy tekoälytyökalun tehtäväksi, laskuttajille jää enemmän aikaa suunnittelu- ja asiakastyöhön.
Tekoälyn lisäksi ISS hyödyntää voimakkaasti älykästä teknologiaa. Esimerkiksi siivousrobotit ovat nyt ja tulevaisuudessa hyviä apureita, jotka tarvitsevat jatkossakin ihmisen ohjausta. Ne tekevät siivouksesta entistä fiksumpaa: kun robotti-imuri hoitaa työnsä itsenäisesti, siivoojat voivat keskittyä monipuolisempiin tehtäviin sekä laadunvalvontaan.
ISS:llä ihmiset ovat tekoälykehityksen keskiössä ja työntekijät halutaan pitää kehityksessä mukana.
– Meillä on erityispanostusta siihen, että kerromme, opastamme ja tuemme ihmisiä tekoälyn hyödyntämiseen niin töissä kuin vapaalla.
ISS Palveluiden tietohallintojohtaja Jenni Heinisuo
Palanen kerrallaan kohti teknologista johtajuutta
ISS:llä on jo saavutettu hyvä perustaso teknisten järjestelmien kehityksessä. Heinisuon mukaan jatkossa keskitytään ottamaan kaikki irti tiedolla johtamisesta ja tekoälystä. Tekoälyn avulla pyritään löytämään myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
– Tekoäly ei vielä tee mitään yksin, vaan sen taustalla pitää olla järjestelmiä, jotka tuottavat hyvälaatuista dataa tekoälyn työstettäväksi, Heinisuo muistuttaa.
Tänä vuonna tekoälystrategia on jalkautunut toimintasuunnitelmiksi, joita tarkastellaan viestinnän ja koulutuksen, teknologioiden sekä liiketoiminnallisten hyötyjen näkökulmasta. Tämä auttaa testaamaan ja hahmottamaan nopeasti, ovatko kehitettävät sovellukset hyödyllisiä ja taloudellisesti kannattavia sekä pitämään ihmiset tietoisina ja mukana yhtiön tekoälykehityksessä. Esimerkiksi teknologiasta keskustelulle on luotu oma yhteisö, jossa voi keskustella ja jakaa kollegoille vinkkejä tekoälyn käyttöön niin työssä kuin arjessakin.
Toimintasuunnitelmien tärkeä hyöty on myös siinä, että ne auttavat yhdenmukaistamaan arviointia.
– Kun joka suunnalta tulee paljon ideoita tekoälyn hyödyntämiseksi, voimme yhdenmukaistaa ideat ja arvioida, mistä niiden hyöty tulee ja kuka hyödyn saa. Kun arviointi on vertailukelpoista, voidaan arvioida toteutusten hyödyllisyyttä.
Tekoäly voi tuntua isolta ja vaikeasti käsiteltävältä asialta. Tänä vuonna toteutettavien hankkeiden toimintasuunnitelmat on Heinisuon mukaan pilkottu sopivan kokoisiin osiin ja mittaroitu niin, ettei tekoäly tunnukaan enää yhtä haastavalta. Tavoitteet on asetettu korkealle, mutta kuitenkin niin, että ne ovat realistisesti saavutettavissa.
– Emme tavoittele kuuta taivaalta, mutta olemme laskeneet, että kun saamme suunnitellut asiat tehtyä tänä vuonna, olemme taas päässeet monta askelta eteenpäin, Heinisuo summaa.